2013. január 12., szombat

Ez mégis eztígyhogy?
index.hu/tudomany/2013/01/07/az_abszolut_nulla_foknal_is_van_hidegebb/
Valaki ezt tudja nekem itt hitelesíteni mint a tudomány embere Koppány vagy Gabi vagy bárki?

6 megjegyzés:

Gabi, Berlin írta...

Egy kukkot sem értek az egészből :-D

Koppany írta...

Én értek, és elmagyarázom.
Először is, azt állítani, hogy a -273,15 celsius alá menni néhány ezredmilliomoddal, nettó hülyeség. Már csak azért is, mert 0 K alá minimum 0,01 K-el kell ahhoz, hogy a hatás szignifikáns legyen. Az, hogy a 9. értékes jegyben jön a hatás a 2. helyett, akár simán lehet mérési hiba is. Ha ennél hét nagyságrenddel nagyobb hatást sikerülne elérniük, akkor az már legalább mérnökileg és tudományosan használható adat lenne.
Egyébként az eredeti cikk is csak a nature-ben jelent meg, ami nem egy tudományos szaklap, hanem csak egy ismeretterjesztő magazin. Nem csoda ha mindenki szkeptikusan fogadja az ilyen híreket, ennél azért jóval meggyőzőbb bizonyítékok kellenek. Túl van hájpolva a dolog, ennyi.

Gabi, Berlin írta...

Jól van, akkor megnyugodtam.
Nemmellesleg az a véleményem, hogy én, mint begyepesedett nyanya nemigen látom a rövid- vagy középtávú hasznát az egymilliomod kelvinnel nulla alá menésnek, a micsodámsetuggyamilyen bozonoknak és egyéb zabhegyezéseknek. De ezek legalább jóóóó drága kutatások. Inkább kéne nagyon intenzíven kutatni az energia tárolását vagy a nem kőolaj alapú közlekedést. Annak legalább van értelme.

Koppany írta...

Ez a téma messze vezet, egy ilyen kutatást relatíve olcsón ki lehet vitelezni, arra pedig nyilván nem szánnak sok pénzt, aminek nincs közvetlen gazdasági vagy hadi haszna. Persze elhatárolódom az ilyen összeesküvés-elméletektől, hogy az olajbárók megveszik a vízautó szabadalmát és elégetik, mert ugyanis az tény, hogy a teljesen elektromos üzemű autót is elkezdték már sorozatban gyártani, és az energiatárolás is óriásit fejlődött a galvánelemtől a tüzelőanyagcelláig. Csak ezekről azért nem hallunk, mert folyamatosan épülnek be a köztudatba a mobiltelefonok lítium-ion akkumulátoraként vagy a Curiosity RTG-generátoraként, ami 5 kiló plutóniummal 14 évig működteti az autó méretű robotot, és ezt hívjuk úgy, hogy technológiai fejlődés, és ezt természetes dolognak vesszük. A Cernnek is az a nagy szerencséje, hogy mindenki hallott már róla, és mindenki elhiszi hogy fontos dolgok folynak ott, bár így is elég gyakran szokták őket azzal bírálni, hogy jó, de ez az egész mire jó (mondjuk fel lehet rá építeni a teljes részecskefizikát). A tudományos közélet ezen a nulla kelvines dolgon is azért van felháborodva, mert amellett, hogy ilyen kis értéket nehéz a mérési hibától függetlenül bebizonyítani, semmi mérnöki haszna nincs a dolognak egyelőre. Szép dolog ez a kísérletezés, szép dolog ez az eredmény ha megerősítik, érdemes lenne folytatni, de haszna még nincs. De folytatni kell ahhoz, hogy majd egyszer legyen. Eleinte a fotoeffektusnak sem volt haszna, most meg ott van minden hipermarket ajtajában.

bemapoe írta...

Hm, értem. Hát igen, így valóban más.

De egyébként szerintem is érdemes először látszólag hülyeségekre költeni, mert aztán ki tudja, mire lesz jó majd egyszer.

Névtelen írta...

Hey I am so grateful I found your website, I really found you by error, while I was searching on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say many thanks for a remarkable post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don't have time to browse it all at the minute but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the excellent work.
my webpage :: click through the next internet site

Hova mennék

  • Dél-USA, Mexikó: autóbérlés, barangolás
  • Nyugat-Afrika: stoppolós-vonatos-hátizsákos túra
  • Maldív-szigetek: hátizsákos turistaként
  • Tanzánia: Serengeti, Kilimandzsáró, Zanzibár stb., klasszikus turistaként
  • Irán: hátizsákos körtúra.
  • Izland: akárhogy

Repüléseim

  • 001 - 2000. 03. - Budapest - Frankfurt, Malév
  • 002 - 2000. 05. - Frankfurt - Budapest, Malév
  • 003 - 2006. 06. - Budapest - Frankfurt Hahn, Wizz Air
  • 004 - 2006. 06. - Frankfurt Hahn - Budapest, Wizz Air
  • 005 - 2009. 07. - Pozsony - Stockholm Skavsta, Ryanair
  • 006 - 2009. 07. - Stockholm Skavsta - Pozsony, Ryanair
  • 007 - 2010. 07. - Pozsony - Bari, Ryanair
  • 008 - 2010. 07. - Bari - Pozsony, Ryanair
  • 009 - 2011. 07. - Pozsony - Málaga, Ryanair
  • 010 - 2011. 07. - Málaga - Pozsony, Ryanair
  • 011 - 2011. 09. - Budapest - Genf, EasyJet
  • 012 - 2011. 09. - Genf - Budapest, EasyJet
  • 013 - 2011. 12. - Budapest - Eindhoven, EasyJet
  • 014 - 2011. 12. - Eindhoven- Budapest, EasyJet
  • 015 - 2012. 01. - Budapest - Barcelona, Wizz Air
  • 016 - 2012. 01. - Barcelona - Lisszabon, Vueling
  • 017 - 2012. 01. - Lisszabon - Barcelona, Vueling
  • 018 - 2012. 02. - Barcelona - Budapest, Wizz Air
  • 019 - 2012. 02. - Budapest - Barcelona, Wizz Air
  • 020 - 2012. 03. - Valencia - Marrakesh, Ryanair
  • 021 - 2012. 03. - Marrakesh - Valencia, Ryanair
  • 022 - 2012. 07. - Barcelona - Budapest, Ryanair
  • 023 - 2012. 08. - Budapest - Heraklion, Wizz Air
  • 024 - 2012. 09. - Heraklion - Budapest, Wizz Air
  • 025 - 2012. 10. - Debrecen - London, Wizz Air
  • 026 - 2012. 10. - London - Debrecen, Wizz Air
  • 027 - 2013. 04. - München - Lisszabon, TAP
  • 028 - 2013. 04. - Lisszabon - München, TAP
  • 029 - 2014. 02. - Budapest - Tel-Aviv, Wizz Air
  • 030 - 2014. 02. - Tel-Aviv - Budapest, Wizz Air
  • 031 - 2014. 07. - München - Edinburgh, EasyJet
  • 032 - 2014. 07. - Edinburgh - München, EasyJet
  • 033 - 2014. 10. - Budapest - Lisszabon, TAP
  • 034 - 2014. 10. - Lisszabon - Budapest, TAP
  • 035 - 2014. 10. - Budapest - Kutaisi, WizzAir
  • 036 - 2014. 10. - Kutaisi - Budapest, WizzAir
  • 037 - 2014. 11. - München - Isztambul, Lufthansa
  • 038 - 2014. 11. - Isztambul - München, Lufthansa
  • 039 - 2015. 02. - Budapest - Milano, Wizz Air
  • 040 - 2015. 03. - Milano - Budapest, Wizz Air
  • 041 - 2015. 05. - Budapest - Charleroi, Ryanair
  • 042 - 2015. 05. - Charleroi - Budapest, Ryanair
  • 043 - 2015. 10. - Budapest - Milano, Wizz Air
  • 044 - 2015. 10. - Milano - Budapest, Wizz Air
  • 045 - 2015. 11. - Budapest - Tenerife, Wizz Air
  • 046 - 2015. 11. - Tenerife - Budapest, Wizz Air
  • 047 - 2016. 08. - Budapest - Ibiza, Wizz Air
  • 048 - 2016. 08. - Ibiza - Budapest, Wizz Air
  • 049 - 2016. 09. - Budapest - Nápoly, Wizz Air
  • 050 - 2016. 10. - Nápoly - Budapest, Wizz Air
  • 051 - 2016. 11. - Budapest - Liverpool, Wizz Air
  • 052 - 2016. 11. - Luton - Budapest, Wizz Air
  • 053 - 2017. 02. - Budapest - Nürnberg, Ryanair
  • 054 - 2017. 02. - Nürnberg - Budapest, Ryanair
  • 055 - 2017. 02. - Budapest - Málta, Wizz Air
  • 056 - 2017. 02. - Málta - Budapest, Wizz Air
  • 057 - 2017. 08. - Bécs - Marseille, Volotea
  • 058 - 2017. 08. - Nizza - Budapest, Wizz Air
  • 059 - 2017. 11. - Budapest - Barcelona, Ryanair
  • 060 - 2017. 11. - Barcelona - Marrakes, Ryanair
  • 061 - 2017. 11. - Marrakes - Budapest, Ryanair
  • 062 - 2017. 11. - Budapest - Nürnberg, Ryanair
  • 063 - 2017. 11. - Nürnberg - Budapest, Ryanair
  • 064 - 2017. 12. - Budapest - Róma, Wizz Air
  • 065 - 2017. 12. - Róma - Budapest, Wizz Air
  • 066 - 2018. 03. - Bécs - Isztambul, Turkish Airlines
  • 067 - 2018. 03. - Isztambul - Havanna, Turkish Airlines
  • 068 - 2018. 03. - Havanna - Caracas, Turkish Airlines
  • 069 - 2018. 03. - Caracas - Isztambul, Turkish Airlines
  • 070 - 2018. 04. - Isztambul - Bécs, Turkish Airlines
  • 071 - 2018. 06. - Bécs - Palma de Mallorca, LaudaMotion
  • 072 - 2018. 06. - Palma de Mallorca - Bécs, LaudaMotion
  • 073 - 2018. 06. - Budapest - Santander, Ryanair
  • 074 - 2018. 06. - Santander - Budapest, Ryanair
  • 075 - 2018. 07. - Budapest - Barcelona, Ryanair
  • 076 - 2018. 07. - Barcelona - Budapest, Ryanair
  • 077 - 2018. 09. - Budapest - Pristina, Wizz Air
  • 078 - 2018. 09. - Pristina - Budapest, Wizz Air
  • 079 - 2018. 11. - Budapest - Nürnberg, Ryanair
  • 080 - 2018. 11. - Nürnberg - Budapest, Ryanair
  • 081 - 2019. 02. - Budapest - Tel Aviv, Wizz Air
  • 082 - 2019. 02. - Tel Aviv - Budapest, Wizz Air
  • 083 - 2019. 03. - Budapest - Basel, Wizz Air
  • 084 - 2019. 05. - Budapest - Nürnberg, Ryanair
  • 085 - 2019. 06. - Nürnberg - Budapest, Ryanair
  • 086 - 2019. 06. - Budapest - Cork, Ryanair
  • 087 - 2019. 06. - Dublin - Santander, Ryanair
  • 088 - 2019. 06. - Santander - Budapest, Ryanair
  • 089 - 2019. 08. - Budapest - Barcelona, Wizz Air
  • 090 - 2019. 09. - Barcelona - Budapest, Wizz Air
  • 091 - 2019. 10. - Budapest - Athén, Ryanair
  • 092 - 2019. 10. - Athén - Budapest, Ryanair
  • 093 - 2019. 11. - Budapest - Athén, Wizz Air
  • 094 - 2019. 11. - Athén - Szingapúr, Scoot
  • 095 - 2019. 11. - Szingapúr - Krabi, Scoot
  • 096 - 2019. 11. - Krabi - Szingapúr, Scoot
  • 097 - 2019. 11. - Szingapúr - Ho Chi Minh City, Scoot
  • 098 - 2019. 11. - Ho Chi Minh City - Hue, Vietnam Airlines
  • 099 - 2019. 11. - Da Nang - Haiphong, VietJet Air
  • 100 - 2019. 12. - Hanoi - Kuala Lumpur, AirAsia
  • 101 - 2019. 12. - Kuala Lumpur - Sydney, AirAsia X
  • 102 - 2019. 12. - Sydney - Auckland, JetStar
  • 103 - 2020. 06. - Auckland - Queenstown, Air New Zealand
  • 104 - 2020. 06. - Nelson - Auckland, Air New Zealand
  • 105 - 2020. 06. - Auckland - Sydney, Air New Zealand
  • 106 - 2020. 06. - Sydney - Doha, Qatar Airways
  • 107 - 2020. 06. - Doha - Budapest, Qatar Airways
  • 108 - 2021. 09. - Budapest - Bari, Wizz Air
  • 109 - 2021. 09. - Bari - Budapest, Wizz Air
  • 110 - 2021. 11. - Berlin - Budapest, Ryanair
  • 111 - 2022. 07 - Budapest - Nápoly, Ryanair
  • 112 - 2022. 08 - Nápoly - Budapest, Ryanair
  • 113 - 2022. 08 - Budapest - Göteborg, Ryanair
  • 114 - 2022. 08 - Göteborg - Budapest, Ryanair
  • 115 - 2023. 03 - Bécs - Gran Canaria, Ryanair
  • 116 - 2023. 03 - Gran Canaria - Budapest, Ryanair
  • 117 - 2023. 06. - Pisa - Budapest, Ryanair
  • 118 - 2023. 08. - Budapest - Oslo, Norwegian
  • 119 - 2023. 08. - Oslo - Budapest, Norwegian
  • 120 - 2024. 01. - Budapest - Larnaka, Wizz Air
  • 121 - 2024. 01. - Larnaka - Budapest, Wizz Air
  • 122 - 2024. 02. - Bécs - Málaga, Wizz Air
  • 123 - 2024. 02. - Lisszabon - Madeira, Ryanair
  • 124 - 2024. 02. - Madeira - Lisszabon, Ryanair
  • 125 - 2024. 02. - Lisszabon - Budapest, Wizz Air
  • 126 - 2024. 04. - Prága - Budapest, Ryanair
  • 127 - 2024. 11. - Budapest - Isztambul, Wizz Air
  • 128 - 2024. 11. - Isztambul - Bagdad, Pegasus
  • 129 - 2024. 11. - Erbil - Isztambul, Pegasus
  • 130 - 2024. 11. - Isztambul - Budapest, Wizz Air

Kontinensek, ahol voltam

  • Zélandia
  • Ausztrália
  • Észak-Amerika (Kuba)
  • Ázsia
  • Afrika
  • Európa

Óceánok, amikben fürödtem

  • Csendes-óceán
  • Indiai-óceán
  • Atlanti-óceán

Blogarchívum