Senki sem hallott még az űrliftről? Se valami sci-fiben, se a NASA programjai között? Pedig ez egy igen nagyszerű dolog, de annál érdekesebb (tudom, ennek a mondatnak nem volt értelme).
Arról van szó, hogy van nekünk (értsd: a Földnek) egy geostacionárius pályánk, az egyenlítő fölött, nagyjából 35 000 km-re a Földtől. Ez azt jelenti, hogy az itt lévő objektumok keringési ideje pontosan egy földi napnak megfelelő időtartam, azaz mindig ugyanazon pont felett kering a nevezett objektum.
Ezt kihasználva a következőt tervezi a NASA:
1. Idevontatnak egy kisbolygót, rákötnek egy huzalt, a huzal másik végét meg a Földhöz kötik. A huzalra rákötnek egy vedret, beleraknak egy kis maltert, és felhúzzák az égbe. A huzal szénből, pontosabban grafitból lenne, és valójában henger alakú, de belül üreges henger, és nanotechnológiával készül. Így ultrakönnyű, hatalmas terhelhetőségű, és megfelelően rugalmas kötelet kapnak. Acélból nem lehet a kötél, mert több tízezerszer kéne vastagabbnak lennie a kisbolyó felöli végén, mint a Föld közelében, a gyémántnál ugyanez a szám csak 21.9, de az meg ugye túl merev.
2. Építenek egy 50 km (!) magas tornyot, ami az egésznek a bázisállomása lesz. Erre ma még persze nincs meg a technológia, csak elméletben.
3. A huzalt (valójában 6 db huzal) liftként használva szállítanak majd fel az űrbe ezentúl mindent, egy mágneses lebegtetéssű vasúttal, természetesen, ami a legkevesebb energiába kerül.
És ez miért jó? Azért, mert az űrhajózás drága. Az űrbe mégis szükség van dolgokat felvinni. Műholdak, mindenféle berendezések, stb. stb. Jelenleg egy kilónyi dolgot felvinni az űrbe 10 000 és 40 000 $ közötti összegben mozog. Ez az összeg ezzel a módszerrel 100 $-ra csökkenthető, és rengeteg mindenre jó lesz. Persze majd csak 15-50 év múlva. Bárhova (Hold, Mars) akarnak is majd elmenni, először fellifteznek majd, és onnan indul majd az űrhajó.
A NASA egyik illetékese szerint nem az a kérdés, megépül-e az űrlift, hanem az, hogy mikor. Szerintem az emberiség tök menő.
7 megjegyzés:
Szerintem már megbocsáss, de ha a Proxima Centaurira akar valaki menni, akkor nem mindegy, hogy a Földről vagy 1000 km-el a felszíntől indul?
Tényleg bocs, ez csak így eszembejutott.
Sztem kisebb a gravitáció és könnyebb elindulni, de én ehhez nem értek..:)
Pontosan ezt íkírtam épp írni, mikor megjött Min válasza.
Szerintem neki van igaza.
hogy a becsületem ne sérüljön, ebbe kénytelen vagyok megint belekötni:
Előbb valahogyan fel kell oda juttatni a cuccost. Összességében tehát ugyanannyi munkát végez a test a potenciális energiája megváltoztatására, maximum annyi, hogy hosszabb úton és idővel végzi ezt a lifttel. Ja, és elveszti az impulzusát is, ami igen fontos lenne az űrben való további haladásra, mivel kevesebb üzemanyag fogyna. Ha most a NASA szakembere lennék, jól megvétóznám az ötletet, és helyette inkább a napvitorlás és a Daedalus project mihamarabbi elkészítését szorgalmaznám, mert azok még mindig a parlagon hevernek, pedig tökre nagyszerű tervek a csillagközi utazás kivitelezésére.
Levente, már megint bocs, de ezt nem bírtam magamban tartani, tudod, a fizikus az fizikus.
anditól is bocs, őt az előbb véletlenül kifelejtettem, mert az Einstein-Rosen-féle kvantumenergiájú hídon járt az eszem :)
Ja, és anniyban igazad volt, hogy mivel a gravitációs mező a távolság négyzetével arányos, olcsóbb az űrben összerakni a dolgokat én onnan továbbküldeni. Az már más kérdés, hogy akkor meg kell egy jó kemény amerikai űrbázis is ott fent, ami meg nem olcsó.
Én nem értek teljesen a tudományos dolgokhoz, de őszintén szólva jobban hiszek holmi NASA-szakembereknek és egyéb szakembereknek, annak ellenére hogy tudom, hogy te is értesz hozzá. De ők ezzel foglalkoznak kifejezetten.
Szóval na.
Ezt nézzétek meg: http://www.liftport.com/
Ez valami hivatalos-szerű: http://www.elevator2010.org/site/primer.html
HVG: http://hvg.hu/Tudomany/20060421urlift.aspx
INDEX: http://index.hu/tech/tudomany/urlift/
ELTE: http://nyuz.elte.hu/archiv21/2106/3t.html
NASA: http://science.nasa.gov/headlines/y2000/ast07sep_1.htm
Megjegyzés küldése